dimecres, 16 de març de 2016

El Principi de Peter

Qualsevol pot comprovar que al món hi ha persones competents i d'altres que directament són uns inútils absoluts. La mediocritat és a tot arreu, en tota empresa pública o privada, una conseqüència de l'anomenat Principi de Peter, idea de la qual ve resumida en la frase "en una jerarquia, tot empleat tendeix a ascendir fins al seu nivell d’incompetència". Una persona que es competent en la seva feina, és qualificada per a un ascens i així successivament fins que arriba l’ascens final. És en aquest moment que es fa evident el seu nivell d'incompetència i automàticament deixa de ser competent per a la jerarquia de l’empresa. I en aquest estat d'inutilitat es mantindrà per sempre més. És doncs una qüestió de temps, que tot lloc de treball sigui ocupat per un empleat incompetent per desenvolupar les seves obligacions.
El resultat de tot plegat, és que n'està ple de sapastres que han arribat al seu nivell d'incompetència total i que demostren l'autenticitat d'aquest principi. Se'n troben a la feina, al supermercat, al banc, als partits polítics, als sindicats... Segur que tothom té al cap nombrosos exemples de persones incompetents i indiferents a les seves responsabilitats professionals.
L'únic que manté viva l'entitat o empresa és l'existència d'empleats que encara es troben en el seu nivell de competència i que són els que tiren del carro. No han caigut en la falsa creença que per progressar a la vida, cal trepar cap amunt de manera indefinida, en comptes d'anar simplement cap endavant a la recerca d'una vida millor i més satisfactòria. És la manera en què tothom hi surt guanyant: l'empleat i l'empresa.
------
Font: El Principi de Peter, Llibre de Laurence J. Peter i Raymond Hull, editat l’any 1975 per Plaza Janes, SA.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies pel comentari.