diumenge, 17 de desembre de 2017

Com estructurar les idees

Hi ha diferents possibles plantejaments:
  1. Introducció / Desenvolupament / Conclusió. És el plantejament clàssic. És molt important la introducció i la conclusió.
  2. Tesi / Antítesi / Síntesi. La tesi és la idea que es vol promoure, i l'antítesi és la seva contrària. L'avantatge d'aquest plantejament és que afavoreix l'originalitat i reté l'interès de l'audiència. A més, dóna una impressió d'objectivitat cosa que afavoreix l'acceptació final de la síntesi.
  3. El problema / Les seves causes / Les solucions. És un pla molt senzill i segueix amb facilitat perquè reprodueix la manera com funciona el nostre cervell. És la base del mètode científic: Identificar el problema - Analitzar els fets i les causes - Possibles solucions - Posar les possibles solucions a prova -Escollir la millor solució
  4. Causa / Efecte. És el raonament deductiu que acostuma a tenir tres proposicions: Tots els homes són mortals, Sòcrates és un home, per tant, Sòcrates és mortal.
  5. Cronologia. S'utilitza principalment per desenvolupar una narració o tot allò que suposi un procés, com per exemple la bibliografia d'un personatge.
  6. Organització espacial. En aquest cas la lògica opera de "allò més proper a el més llunyà" o "d'allò interior a l'exterior" o a l'inrevés. Per exemple, és l'estil indicat per explicacions relatives a viatges.
  7. Definició. Es tracta d'explicar en què s'assembla i es diferencia un assumpte respecte d'altres coneguts. Per mantenir l'interès dels oients, és recomanable adoptar un punt de vista original.
  8. Classificació. És el plantejament de calaixos, consistent en dividir el tema en les seves parts.
  9. El fil conductor. Expliquem diferents elements i posteriorment senyalem com tots ells es vinculen amb un fil central. És el plantejament utilitzat pels advocats.
  10. Exemple / Argument / Raonament. És idoni per les explicacions breus: un punt de partida amb una dada o anècdota, argumentar el que es vol, explicació dels beneficis i avantatges.
  11. La dialèctica. Examina les solucions una a una, i rebutjant-les. D'aquesta manera es reiteren nombroses vegades el problema. Finalment s'explica l'única solució factible.
  12. El pla de Rudyard Kipling. El famós escriptor va deixar dit "sis servents fidels em van ensenyar quant sé, i els seus noms són: QUI, QUÈ, QUAN, ON, PER QUÈ  i COM.
  13. Expectativa. Dir primer que vas a dir alguna cosa, després dir-la, i per últim, dir que ho has dit.
I la millor fórmula per persuadir la gent, com si es tractés d'una carta comercial:
  1. Desperta la curiositat dels teus oients
  2. Parla'ls d'ells mateixos
  3. Demostra'ls el que guanyen amb la proposta
  4. Exposa el teu missatge
  5. Demostra el que dius
  6. Resumeix la proposta
  7. Exposa les raons per decidir a l'acte


Font: llibre "Saber hablar para triunfar" de Godefroy-Barrat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies pel comentari.