Però què entenem per "líder”? La resposta ràpida i simple seria “un líder és aquell que té seguidors”, en cas contrari l'únic que fas és passejar. Interessant veure el vídeo "el chico bailarín" on es pot comprovar com un noi comença a ballar, sembla un boig perquè està sol però a poc a poc es van afegint seguidors fins que els bojos són ja una massa de gent. És obvi que un líder ha de ser valent per aixecar-se i semblar ridícul, però la clau és que sigui fàcil de seguir. El primer seguidor és essencial perquè transforma el boig en un líder i encén la flama perquè s'hi sumi el segon seguidor i d'aquí l'impuls fins a la multitud.
Les claus del bon líder és tenir consciència de ser-ho (les emocions personals), de posar nom a les coses (tenir-ho clar), de compartir-ho i de mantenir-ho en el temps. Important recordar la fórmula magistral del coach Víctor Kruppes: V = (C + H) A [és a dir, el valor de les persones és igual a la suma de coneixements més les habilitats o experiències multiplicat per l’actitud]
Els coneixements (què saps fer) i les habilitats (l'experiència o com ho fas) són importants però l'actitud és primordial. És evident que sense coneixements ni experiència no anem enlloc (recordem allò de “no hi ha res pitjor que un inútil motivat”), però amb una actitud positiva les portes s'obren a tot arreu. La gent no et recorda pel que saps fer sinó pel tracte que li vas donar.
En quant al lideratge informal, dir que no té per què ser dolent. Fins i tot pot ser una figura aprofitable pel comandament formal sempre que sigui conscient del següent: que el líder informal no té tota la informació, que gestiona les relacions dels companys perquè té temps per fer-ho i que veu expectatives. Una eina per “combatre” els líders informals és la informació fiable que ens dona la perspectiva adequada i el temps ja s'encarregarà de diluir les expectatives. L'altra eina és tenir “receptors” que t'avisin dels moviments d'aquests líders informals.
Finalment, comentar que el líder tòxic apareix quan no té una resposta de les seves peticions ni informació a la negativa de les seves necessitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel comentari.