31 d’agost de 2022

La felicitat segons Martin Seligman

Martín Seligman, pioner de la Psicologia positiva diu que la felicitat es pot construir treballant tres dimensions: la vida plaent, la bona vida i la vida significativa.

A. LA VIDA PLAENT. Consisteix en saber promoure emocions positives duradores. Abans, cal tenir cobertes les necessitats bàsiques primeres de la piràmide de Maslow (alimentació, seguretat, afiliació i reconeixement). Tanmateix, és important trobar un equilibri entre el nostre passat, present i futur. 

Accions per tenir una vida plaent:
    1) Ser agraïts
    2) Saber perdonar 
    3) Saber gestionar emocions negatives
    4) Practicar l'atenció plena
    5) Viure el present, en l'aquí i ara
    6) Mirar el futur amb esperança i optimisme

B. LA VIDA BONA. La felicitat no sempre és sinònim de riquesa, poder o èxit social. És saber trobar el nostre màxim potencial humà i desenvolupar-lo per sentir-nos amb plenitud, lliures i feliços. Cal potenciar diàriament determinades fortaleses humanes (que inclouen les conegudes quatre virtuts bàsiques estoiques):

1. La saviesa i el coneixement (fortaleses cognitives). Ens capacita per aprendre i usar els coneixements. Accions que les desenvolupen:
a) Curiositat i interès pel món → Implica tenir interès en viure experiències que inclou el reconeixement actiu i la recerca d'activitats retadores i de nous coneixements. Comporta disposar de flexibilitat i tolerància.
b) Interès per aprendre → Involucrat en aprendre nova informació i habilitats.
c) Mentalitat oberta → Qüestionar-se totes les creences.
d) Imaginació → Capacitat per tenir idees originals.
e) Perspectiva → Capacitat per discernir les eleccions més beneficioses per a un mateix i per als altres.

2. Coratge (fortaleses emocionals). És imprescindible la pràctica de la voluntat per aconseguir els objectius malgrat les dificultats. La voluntat és la capacitat de posposar la recompensa perquè controlem els impulsos. Accions que les desenvolupen:
a) Valentia → Disposició a actuar en una circumstància arriscada, difícil o perillosa.
b) Perseverança i diligència → Continuació voluntària d'una acció adreçada a un objectiu, malgrat obstacles o desànim.
c) Integritat, honestedat, autenticitat → Valors que configuren el caràcter d'una persona digna de confiança.
d) Vitalitat i passió → Capacitat d'una persona activa per viure, créixer i desenvolupar-se.

3. Amor i humanitat (fortaleses interpersonals). Es basa en la cura i acostament als altres. Accions que les desenvolupen:
a) Capacitat d'estimar → Sentiment d'afecte cap algú o alguna cosa.
b) Generositat → La simpatia i amabilitat fa que les persones siguin compassives i col·laboradores amb els altres.
c) Intel·ligència emocional → La capacitat de connectar i comprendre els altres, comunicar-se i interactuar satisfactòriament.

4. Justícia (fortaleses cíviques). Promoure una vida social saludable. Accions que les desenvolupen:
a) Ciutadania → Civisme, sentit del deure, treballar amb lleialtat pel bé del grup en lloc de pel benefici personal.
b) Sentit de justícia→ Obrar i jutjar amb equitat, respectant la veritat i donant a cadascú el que li correspon.
c) Lideratge → Atributs cognitius i de temperament orientats en l'ajuda als altres que fomenten la seva influència, orientació i motivació.

5. Temprança (fortaleses de protecció davant dels excessos). Moderació de les necessitats. Accions que les desenvolupen:
a) Capacitat de perdó → Perdonar és oblidar la falta comesa per una persona, sense rancúnia. Disposició a la compassió aliena.
b) Modèstia, humilitat → Capacitat de conèixer les pròpies limitacions i debilitats. No fer ostentació de les qualitats pròpies o èxits.
c) Prudència, discreció → Actuar amb cura, de forma justa, adequada i amb cautela.
d) Autocontrol → Capacitat de gestió de les emocions, pensaments, comportaments i desitjos davant dels impulsos.

6. Transcendència (fortaleses emocionals de connexions més elevades amb els altres). Accions que les desenvolupen:
a) Apreciació de l'excel·lència → Capacitat per trobar, reconèixer i gaudir de l'existència de la bondat i la bellesa del món.
b) Gratitud → Sentiment que experimentem com a resposta a un favor o benefici rebut.
c) Optimisme → Esperança que es port a terme el que es desitja.
d) Sentit de l'humor → Actitud positiva i capacitat de riure malgrat els problemes.
e) Espiritualitat → Creença sobre l'existència d'una dimensió transcendent de la vida.

C. LA VIDA SIGNIFICATIVA. Té una íntima connexió amb el cim de la piràmide de Maslow, allà on orientem les pròpies virtuts i fortaleses desenvolupades per contribuir a la felicitat dels altres. Parlem de l'altruisme o exercici de la bondat que tant repercuteix directament en el nostre nivell de felicitat.

Anècdota de Martin Seligman

Un dia, la seva filla de 6 anys jugava en el jardí amb unes fulles. La nena cridava i corria d'un costat a un altre, amb entusiasme i vitalitat. L'enrenou era tal que el pare, Martin Seligman, no podia concentrar-se en el seu treball. No va poder evitar-ho i va acabar cridant-li i demanant-li que callés. 

Després d'això, la petita, amb una maduresa poc habitual per a la seva edat, li va dir que sentia ganes de cridar i plorar. Que aquella reprimenda rebuda li feia tenir ganes de plorar com quan era més petita, però que no cediria. Sabia que ja no era un nadó, i, per tant, es controlaria. Li va dir també que, donat que ella ja havia après a no deixar-se emportar pel ploriqueig, també ell hauria de controlar el seu malhumor. D'aquesta manera, els dos, "serien una mica més grans". 

Aquell petit discurs de la seva filla, senzillament, li va canviar la seva vida.

[Font: llibre Nens optimistes de Martin Seligman]

25 d’agost de 2022

Diferència entre temperament, caràcter i personalitat

Personalitat = caràcter + conducta

Caràcter = temperament + hàbits adquirits

El temperament és genètic. Per tant, és difícilment modificable. Sempre existirà aquella tendència.

El caràcter s'adquirex. Engloba el temperament i el conjunt d’hàbits adquirits per l’ambient cultural i les nostres experiències. Per tant, és modificable i modula la personalitat.

La personalitat és el patró de comportament conformat per la forma de pensar, de sentir i les conductes de la persona.

23 d’agost de 2022

El club de les 5 de la matinada

SINOPSI

Robin Sharma és un dels experts mundials més grans en lideratge i exercici. Va desenvolupar el concepte del Club de les 5 del matí fa més de vint anys a partir dels hàbits revolucionaris que han permès als seus clients incrementar la seva productivitat, millorar la seva salut i afrontar amb serenitat l'extremadament complexa època en què vivim.

Aquest llibre, de profund impacte personal, ens descobrirà les rutines que han fet possible que moltes persones arribin a grans resultats alhora que la nostra felicitat i vitalitat augmenta.

A través d'una entretinguda història de dues persones que coneixen alhora un excèntric magnat que acaba per convertir-se en el seu mentor, El Club de les 5 del matí ens mostra:

- Una manera d'aprofitar els matins per aconseguir uns resultats extraordinaris.
- Una fórmula poc coneguda per despertar-se d'hora amb bon ànim i l'energia necessària per aprofitar el dia al màxim.
- Un mètode per dedicar les hores més tranquil·les del dia a fer exercici, renovar-se i créixer com a persona.
- Un hàbit científicament provat que ens permetrà aixecar-nos mentre els altres continuen dormint i disposar així d'unes hores precioses per pensar, potenciar la nostra creativitat i començar el dia amb calma i sense presses.
- Unes tàctiques poc conegudes per protegir el nostre talent de la distracció digital.



17 d’agost de 2022

Les teves zones errònies

El llibre Les teves zones errònies de Wayne W. Dyer consta de dotze capítols on l'autor exposa de forma amena i amb exemples les 12 fonts de malestar (una per capítol) que tenim la majoria de les persones. I també explica les solucions de cadascuna d'aquestes, aplicables en el dia a dia i com poder transcendir-les. 
Un bon llibre d'inici al creixement personal per als neòfits de l'espiritualitat però amb una ment oberta. I molt recomanable per a qui vulgui entendre el tipus de percepció que té de veure les coses i així poder millorar la seva vida.